090615-slider-4-veertienrond
090615-slider-3-veertienrond
slider-1
slider-met-tekst
previous arrow
next arrow

 

 

Wij, Francis Boers en Jolanda Wegman, willen dat de zorg weer gaat draaien om datgene waar het écht om gaat: om mensen. Als collega’s in de thuiszorg werkten we regelmatig samen. We hielden van ons werk om dezelfde reden: we willen verschil maken voor mensen die hulp nodig hebben. Nét dat stapje extra zetten, dat maakt het werk leuk. Toen de zorg in Nederland ging veranderen, veranderde ook ons werk. Er was steeds minder geld en tijd om ons werk goed te kunnen doen. Cliënten moesten genoegen nemen met minder kwaliteit. We zagen mensen heel ongelukkig worden, omdat ‘minder’ soms echt te weinig was. Daardoor werden hun problemen en hun zorgvraag eerder groter dan kleiner. Zorgverleners zoals wij knapten af. Dat moet toch anders kunnen?

Dagenlang hebben we samen gepraat en nagedacht over drie vragen:

 

  • Waar gaat het om in de zorg?
  • Hoe willen cliënten graag behandeld worden?
  • Hoe kunnen we dit vertalen naar een zorgaanbod?

Eigenlijk waren we er snel uit. Zorg gaat om mensen, die elk hun eigen vragen en behoeften hebben. En die mensen willen ‘gewoon’ persoonlijk benaderd worden. Zo simpel is het. Een cliënt is geen ‘geval’ of een nummer. Het is een mens die iets nodig heeft én iets te bieden heeft. Want iedereen heeft zijn kwaliteiten. Dáár wilden we iets mee doen, maar wel zo dat onze cliënten zich daar goed bij zouden voelen. Of zelfs beter. Daarom zijn we begonnen met Veertienrond.

"Elke week komt Henk om gezellig een stukje te wandelen"

H. Kampen

Wij kennen onze cliënten. We weten wat ze kunnen en we weten wat ze graag willen. Dat is voor ons het uitgangspunt. Van daaruit gaan we op zoek naar partijen die de gevraagde zorg en begeleiding kunnen bieden. Professionele zorg waar het moet, en anders waar het kan. Als het mogelijk is, bespreken we met onze cliënt of hij zijn kwaliteiten wil inzetten om anderen te helpen. Cliënten krijgen bij ons zorg op maat. Ze worden aangesproken op hun capaciteiten en bouwen een eigen sociaal netwerk op. Dat betekent veel voor hun eigenwaarde en zelfvertrouwen. Doordat zij ingezet worden om anderen te helpen, zal hun hulpvraag verminderen. Medewerkers krijgen de kans om het hun cliënten naar de zin te maken. Kortom: win-win voor iedereen.

 

 

 

roman-kraft-105792-unsplash
Neem contact met ons op!
RSS